پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403

وقتی کشاورزی گیلان نابسامان تر از همیشه شد و زمین های زراعی نتوانست هزینه آنها را تامین کند، صدای این نداری و بدبختی گیلانیان را مردم استان هایی که سال ها پیشتر وضع شان با خودشان معلوم بود شنیدندو آمدندو خریدند و ساختند و ساختند و به اندازه ی پیش رفتند که گاه یک روستا راخریدند و ساختند.

این بدبختی و فلاکت کشاورزان به جایی رسید که مردم نگونبخت گیلان هم ارزان فروختند و هم قسطی. چه کاری بهتر از این که وقتی کارگزاران یک کشوری تکلیف خودشان را با زیست بوم خود ندانند، و استانی با همه ی مزیت های توسعه نداند صنعتی بشود کشاورزی بشود گردشگری بشود وتلفیقی از همه بشود، همانی میشود که اصفهانی ها با بیشترین آمار خرید زمین و خرید یکجای روستاها سرآمد استان های دیگر بشوند . البته تا اینجای کار اشکالی نیست آنها یعنی اصفهانی تهرانی اراکی کرجی همه ایرانی هستند و زرنگی مدیران شان نوش جانشان که در بیابان های بی آب و علف آنقدر پولدار شده اند که میتوانند همه ی یک استان پرآب و زرخیز را بخرند .

ایراد کار آنجاست که اینها کم از تاتارها و مغول ها ندارند که آنها سوزاندند و رفتند ولی اینها هزاران ویلا ساخته اند و دهها روستا با آن دیرینه فرهنگی را نابود کردند و هزاران هکتار باغ را از قابلیت اقتصادی انداختند و شوربختانه متروکه ای به نام ویلا برجای گذاشته اند البته با حضور حداکثر سالی چند بار در آن . اینکه باسفر استاندار گیلان به روسیه و تلاش برای توسعه گردشگری در استان های شمالی، مقایسه ای به حضور نابودگر اصفهانی ها و حضور گردشگران روسی انداختیم ، بدین سبب است که گردشگران خارجی همه اش سود هستند و سود. و حضور همه ی ایرانی ها در استان های شمالی با نگاه به توسعه گردشگری در تغییر کاربری باغبانی و رزاعت در گیلان همه اش زیان است و زیان

. به این سخن که گردشگر روسی و هر کشور دیگری هیچ آسیبی به زیست بوم وارد نمیآورد ، هیچ رانتی و فسادی با ارگان های دولتی برپانخواهد کرد ، هیچ تنش قومیتی براه نخواهد انداخت ، که آنها چند برابرایرانی ها به گیلانیان سود خواهند رساند و اتفاقا وجود باغهای بسیار چای و برنج که در اغلب کشورهای سردسیر امکان ایجادش نیست ، خود یک وجه مثبت برای این سفرها خواهد بود .

از آن سو توسعه کشت محصولات زراعی وباغی بجز حفظ زیست بوم استان های شمالی ،سود چند برابری برایمان خواهد داشت. همچنین این مراودات فرهنگی میتواند در توسعه زیرساختهای مختلف علمی، کشت محصولاتی با قابلیت فن اوری های نوین دنیا و توسعه هر آنچه که اکنون از روسیه عقب هستیم کمک کند .

باشد که سفر استاندار گیلان چون پیشینیان نمادین نباشد و یکبار هم که شده یک مدیری در گیلان بتواند به کشاورزان در نفروختن تتمه زمین هایشان کمک کند و به زیست بوم شکننده استان کمک کند به داد جنگل های هیرکانی برسد به داد زباله های استان برسد و شاید ورود گردشگران و مقامات روسی بستر ساز آنها نیز بشوند .

نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نوداد گیل می باشد
2015 © Nodad Gil